måndag 18 april 2011

Lärande objekt luft



Hej alla föräldrar. Idag har jag Linda, lärare studenten som gör min verksamhetsförlagda utbildning på era barns avdelning Saltkråkan varit här och utfört ett experiment tillsammans med mina två studiekamrater Sari och Nasrin.

Syftet med experimentet var att genom samspel och kommunikation mellan oss och barnen få barnen att reflektera över, och bli medvetna om natur fenomenet luft och dess kraft. I den här uppgiften har vi utgått från avhandlingen, Vad händer med lärandets objekt? En studie av Thulin . S (2006).

Enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98) så ska förskolan sträva efter att barn får lära sig att se, upptäcka och förstå enkla naturvetenskapliga fenomen.

Våra mål:

Att barnen skall bli medvetna att man kan tänka ur fler perspektiv (belysa mångfalden).

Skapa miljöer som gör att de själva upptäcker fenomen och blir nyfikna kring sina egna upptäckter.

Att uppmana barnen till handlingar.

Att få barnen att tänka, reflektera och utveckla sig verbalt och på andra sätt.

Syfte Att barnen genom kommunikation och samspel få barnen, att reflektera kring fenomenet luft och att luften har en kraft.

Vi introducerade experimentet genom att sätta på en fläkt. Målet var att barnen skulle reflektera, kommunicera och samspela och bli medvetna att det blåste luft från fläkten. När begreppet luft blev synliggjort för barnen, började vi ställa frågor för att öka deras medvetenhet om luft som en kraft. Vidare var vårt mål var att belysa olika perspektiv och försöka tolka barnens svar genom att ta deras perspektiv ett så kallat barns perspektiv.

Steg 2: I steg två var vårt mål att uppmana barn till handlingar och att skapa miljöer för att de själva skulle bli nyfikna kring fenomenet luft och att luft är en kraft. Genom att visa och problematisera olika situationer med hjälp av olika artefakter (artefakter= verktyg exempelvis ballonger, fläkt och pingisbollar) var vårt mål att belysa en variation på sättet att se på luft.

Steg 3: Vi valde och avsluta vårt experiment genom att låta barnens måla bilder kring fenomenet luft samtidigt som vi ställde frågor till barnens teckningar.


Experiment och blogg utfört av

Sari kettunen johansson, Nasrin Safarloo, Linda Johansson



Bottom of Form 6





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar